de eerste dagje in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud Heesen - WaarBenJij.nu de eerste dagje in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud Heesen - WaarBenJij.nu

de eerste dagje in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Maud

04 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hier is mijn eerste verslag van de laatste dagen in Nederland en de eerste dagen in het zonnige Suriname.

Vrijdag avond: Ik dacht maanden lang dat mijn vriendinnen geen afscheidsfeestje voor me hielden. Maar toch gelukkig, wat een verrassing. Ik had me helemaal voorgesteld dat ik naar verjaardag van Marlies ging omdat zij 26 april jarig was maar dit was allemaal een voorop gezet plannetje. Het was zelf zoo serieus aangepakt dat ze net zoals voor alle verjaardagen van de vriendinnen een groepsapp hadden aangemaakt voor een cadeau en ik die vrijdag nog vroeg of het cadeautje kopen gelukt was. Zelfs pap, mam, Sem en Dide wisten er vanaf. Ik kwam aan en Maud stond om het hoekje van een confetti knaller en iedereen had hele leuke hoedjes op. De eerste 10 minuten snapte ik het nog niet helemaal dat het feestje toch echt voor mij was. Daarna samen BBQ'en en drankjes drinken. Ook vond ik het erg leuk dat Juul, Lars en Mick nog even langs kwamen om ook samen wat te drinken. Samengevat was het een geweldige verrassing om nooit meer te vergeten. Dankjewel Lieve vriendinnen!!!

Omdat ik gedacht had dat ik geen afscheidsfeestje kreeg had ik zondag weer een afscheidsfeestje. De vriendinnen en vrienden van Juul kwamen met z'n alle samen nog wat drinken voordat we naar DOK 6 gingen. Op de avond besef je wel dat het een van de laatste uitgaansdagen is in Nederland en dat je toch wel een verre reis gaat maken waar ik heel veel zin in had.

Woensdag middag en avond had ik al de hele familie uitgenodigd om gezellig nog even afscheid te nemen voordat ik donderdag vertrok. Het was erg gezellig en ik heb verschillende gelukspopetjes en engeltjes gekregen die ik allemaal in mijn jasje moest stoppen omdat er in mijn koffer helemaal geen plaats meer was haha. Rond 11 uur maar snel naar bed toe want de wekker ging om 5 uur s'ochtends om naar Schiphol te vertrekken. Pofhh het was wel een beetje vroeg. Rond half 6 was Michelle met haar ouders en vriendinnen er konden we vertrekken. Gelukkig konden we snel doorrijden waardoor we ruim op tijd op Schiphol waren. Thuis wist ik al dat ik over de 23 kg heen was daarom waren de koffers inleveren erg spannend! 23,6 kg was het koffer maar werd gelukkig goedgekeurd. Daarna gingen we met z'n alle nog wat drinken bij la place toen Bonnie en Ellen kwamen. Zei hadden onderweg in de trein een fotoboekje gemaakt voor Michelle en mij met allemaal leuke en grappige foto's. Zo lief! Het moeilijke moment toch echt daar. Voor 12 weekjes de laatste keer afscheid afnemen van Pap, Mam, Sem, Dide en Juul. De laatste knuffels en foto's gemaakt en daarna door de douane en een 9 uur lange vlucht. Gelukkig kon ik nog wel een beetje slapen en heb ik verschillende films gekeken.

Na 9 uur zie je dan eindelijk het land waar je de komende 12 weekjes verblijf. Toen met zijn alle uit het vliegtuig. Dat was nog wel een verschilletje met de temperaturen van Nederland. Er was zon rond 31 graden en het was heel vochtig. Daarna gingen Michelle en ik weer door de douane en werd ons geduld al ernstig op de proef gesteld (de wel bekende Surinaamse cultuur --> alles lekker rustig aan). Daarin tegen ging de koffers halen wel wat vlotter. Buiten werden we opgewacht door nog 2 studenten en samen gingen we de taxi in op naar ons huis. Rond 7 uur Surinaamse tijd kwamen we aan bij ons huis. Snel alle koffers uitruimen en naar bed toe want de reis was toch wel vermoeiend.

vrijdag werd ik om 4 uur al wakker. Dit komt door het 5 uur tijdverschil met Nederland. We werden die dag opgehaald door ons stagebureau voor een rondje door de stad. Die zelfde dag dachten Michelle en ik even een rondje naar de andere 2 studenten (Marion en Marlieke) te fietsen. Dit viel wel een beetje tegen. Ze rijden hier links, verschillende eenrichtingswegen en bijna geen fietspaden. Maar gelukkig we hebben het overleefd. Die dag nog wat inkopen gedaan en lekker uitgegeten. Aangezien dat ik erg moe was toch maar niet uitgegaan en op tijd naar bed.

Zaterdag ook weer lekker op tijd wakker (6 uur). Ons huisgenootje kwam op een leuk idee om de taxi te pakken naar een zorghotel en daar met Marion en Marlieke aan het zwembad te liggen en even lekker uitrusten. Natuurlijk ben ik als witje die dag nogal verbrand maarjaa daar bestaat aftersun voor. Avonds eerst even geslapen voordat ik last minut nog besloot om uit te gaan. Het is hier toch wel wat anders als Nederland maar ik kan er wel aan wennen. Het was in ieder geval wel een leuke avond dus rond half 5 s'nachts eindigden.

Zondag ochtend eerst rustig wakker worden, even binnen zitten en in de hangmatten liggen. s'middags heeft een local ons meegenomen voor weer een rondje stad. Alles lijkt hier op elkaar maar langzamerhand begin ik het te snappen welke kan ik op moet fietsen. S'middags zijn we naar een aantal bekende plaatsen geweest in de stad. Bijvoorbeeld de palmentuin en de waterkant van de Suriname rivier. Ook nog lekker op het terrasje gezeten en thuis gekookt.

Aankomende week hebben we nog vrij, volgende week maandag beginnen we pas met stage. Morgen gaan we naar een touroperator voor een aantal trips te plannen. Verder doen we het even rustig aan, want ik moet nog steeds erg wennen aan het tropische klimaat.

Sorry voor het lange verhaal maar de eerste dagen hebben wij toch al veel indrukken gekregen en van alles meegemaakt.

Verder zijn er nog een aantal foto's!

Groetjes uit Suriname


  • 04 Mei 2015 - 10:19

    Mientje:

    hoi Maud,
    Zo maak wel erg veel mee in enkele dagen. Leuk en levendig verslag. Geniet van deze periode en natuurlijk ook iets (stage) serieus doen.

    Groetjes
    Mientje

  • 04 Mei 2015 - 23:43

    Hahee:

    Mientje

  • 05 Mei 2015 - 11:57

    Oma:

    Lekker geslapen
    Groetjes en heel veel liefs van opa en oma .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Maud

Ik ben Maud Heesen. Op 30 april 2015 vlieg ik samen met een vriendin voor 3 maanden naar Suriname. In Suriname ga ik 10 weken stage lopen in het academisch ziekenhuis Paramaribo.

Actief sinds 10 April 2015
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 5289

Voorgaande reizen:

10 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: