Living a good life in SU!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud Heesen - WaarBenJij.nu Living a good life in SU!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maud Heesen - WaarBenJij.nu

Living a good life in SU!!

Blijf op de hoogte en volg Maud

22 Juni 2015 | Suriname, Paramaribo

Haaaaj allemaal,

Het is al even geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt. Ik moet even goed terug denken over wat ik allemaal alweer meegemaakt heb.

Vrijdag 5 juni:
Dit weekend hebben we lekker rustig aangedaan. We hadden geen trips gepland dus eerst maar even lekker uitslapen. Daarna met Marlieke en Marion naar de waterkant( lekker wat drinken). Heerlijk in de zon natuurlijk want na de vele regen in mei is het nu voornamelijk droog en heel warm. S’avonds gingen we voor de eerste keer roti eten. Het was wel een aparte ervaring. Er hingen aan de meuren allemaal wasbakjes voor je handen te wassen. Waarom deze wasbakjes er hingen was naar de bestelling van onze roti wel duidelijk. We kreken geen bestek dus alles met handen eten. Ik wilde nog bijna terug gaan naar de kassa om te vertellen dat ze het bestek waren vergeten totdat ik een andere Surinamer ook alles met zijn handen zag eten. Nou dan maar handen wassen en eten met je handen. Dat was nog niet zo makkelijk want de kip die ik had besteld was ontzettend heet en zat nog op het bot. Je moet dan letterlijk met je handen de kip van het bot afhalen en op het rotti-blad leggen. Ik kon er wel om lachen en samen met Michelle, Marion en Marlieke hebben we ons goed vermaakt. S’ avonds lekker rustig aan gedaan en op tijd gaan slapen.

7 juni:
Eerst maar even lekker uitslapen voor zover ik dat hier kan haha (9 uur is al uitslapen, daarna drijf ik mijn bed toch echt uit). S’ middags gingen we met z’n 4e naar de centrale markt. Dit is een grote markt met allemaal lokale producten. Er waren overal heerlijke banaantjes, kousenband en nog veel meer andere groenten. Tijdens het afrekenen kregen we steeds een beetje extra voor hetzelfde geld. We werden wel vaak aangesproken door de Surinamers die zich allemaal voorstelde en vertelde dat ze uit Rotterdam/Amsterdam kwamen (jaja heel geloofwaardig als je goed getint bent). Het aller gekste van de markt vond ik nog dat de vissen daar ter plaatsen gefileerd werden. Niet zo mijn ding dus maar snel doorlopen met bijna mijn ogen en mijn neus dicht. S’avonds hebben we van al het lekkers wat wij op de markt hadden gekocht een broodje gezond gemaakt samen met gebakken banaan. Een goede bodem leggen voor de poolparty van die avond. We gingen met de party-bus naar een poolparty. Een mix-drankje daar is ontzettend goedkoop (omgerekend ongeveer €1,80) en er ,was leuke muziek. In het zwembad heb ik toch maar niet gezwommen beetje sonde voor mijn nieuwe kleren.

8 juni:
Marion kwam op het idee om een dienst mee te maken van een kathedraal. Ik ben dan wel niet zoo gelovig (kom misschien 3x per jaar in de kerk) maar ja zoiets wil je wel graag meemaken want hier geloven ze nog heilig in god en denken ook echt dat alles gemaakt is door hem. Eenmaal bij de kerk aangekomen was de dienst net af helaas dan maar foto’s maken want de kerk was wel ontzettend mooi. S’ middags een lekkere tosti gegeten , een filmpje gekeken en s’ avonds was ik lekker alleen thuis omdat Michelle avonddienst had.

9 juni --> dan is het weer maandag. Een stage week van 4 dagen komt eraan deze week mocht ik op het kantoor meehelpen samen met het subhoofd. Dit betekend dat ik s’ochtends meeloopt met de artsen visite. Daarna alle bijzonderheden uitwerk en zorg dat de bijzonderheden geregeld worden (bijv. consulten). Ook maak je dossiers in orde voor nieuwe opnames en maak je lab-briefjes voor de lab-medewerkers die s’morgens bloed komen prikken. De eerste dagen vond ik het maar allemaal ingewikkeld maar na 2,5 dag verliep het zo goed en mocht ik de opnames zelf uitvoeren.

Donderdag 11 juni: na mijn stagedag op naar Marlieke want zei was jarig. Daar lekker een stukje taart gegeten en toen snel naar huis. De ouders en zus van Michelle kwamen voor een weekje bij ons in huis om samen vakantie te vieren. Ze waren rond 7 uur in Paramaribo en één uurtje later gingen we al lekker samen uiteten bij zus&zo. S’ avonds voor de verandering weer een avondje tuinfeest en Havanna. Bijna ons wekelijke uitgaansplaats op donderdag.

12 juni:
Michelle en ik gingen als top-gidsen (NOT) de moeder van Michelle,Twan en zus van Michelle rondleiden door Paramaribo.Samen in een rijtje met 5 blanke mensen fietsen door Paramaribo. We hebben het overleefd gelukkig. We zijn naar de palmentuin, waterkant, centrale mark en het onafhankelijk plein geweest. Allemaal plaatsen waar wij nog geen 5/10 minuutjes fietsen vanaf wonen,wat voor Michelle en mij niet meer zo heel bijzonder is. S’middag gingen we even schuilen bij zus&zo. Het stort regenende voor de verandering weer een keer. Alles stond weer lekker blank. Maar goed dat ons huis wat hoger ligt als de weg want anders stroomt bij iedere stortbui het water zo naar binnen. Daarna natuurlijk voetbal kijken van Nederland, want ja we zijn en blijven Nederlanders . Ik heb daarna nog mijn backpack maar weer eens ingepakt voor de trip van zaterdag  bigi-pan. Ondertussen is een backpack inpakken routine geworden en is dat binnen 10 minuutjes gedaan waar ik in begin van mijn Surinaams avontuur er nog minsten 3 kwartier over deed omdat ik nooit wist welke kleren ik mee moest nemen.

13 juni:
We gingen met Marieke, Marion, Michelle, de moeder van Michelle, Twan en zus van Michelle naar bigi-pan. We hadden van de gids te horen gekregen dat we om 8 uur klaar moesten staan. Wij hadden al gezegd dan is half 9 klaar zijn meer dan tijd genoeg want we zijn in Suriname . Dus wij zaten nog lekker aan ons ontbijtje om 8 uur komt onze gids aanzetten. Michelle en ik kijken elkaar aan NU AL OPTIJD!? Dat zijn we niet meer gewend. Alles maar snel opruimen en hop de auto in. Een 4,5 uur lange rit naar Nikiri. Ik zat voorin met de gids en we hebben de hele rit liedjes geluisterd en meegezongen. Zo ging de tijd wel lekker snel voorbij. Eenmaal in Nikeri aangekomen gingen we eerst naar een rivier kijken die je over moet steken om naar brits guyana te gaan. Daarna met z’n alle bami eten in een tentje en nog even over de markt gelopen. Rond 14 uur gingen we met 2 bootjes door de mangrove naar Bigi-pan (betekent een groot meer) . In de mangrove hebben we verschillende kaaimannen gezien. De gids op het andere bootje had er een gevangen. Iedereen wilde weer graag met die beesten op de foto, maar ja één dilemma. Niemand had een elastiekje voor om de bek van de Kaaiman. Nou ja dacht ik dan offer ik mijn armbandje wel op want ik heb geen zin om een vinger te missen. Rond 15 uur kwamen we aan op bigipan en kregen we ons huisje te zien. Er werd direct al lekker hapjes voor ons gemaakt en het eerst wat ik dacht was zon, matrasje heerlijk bruin worden. Met z’n alle de bikini aan en genieten van de zon op het water. Rond 16 uur gingen we nog een rondje varen over Bigi-pan om vogels te spotten. Helaas waren heel veel vogels al vertrokken naar de kust om daar eieren te leggen,maar gelukkig waren er nog verdwaalde flamingo’s en een rode ibis te zien. Nadat we alle vogels hadden gezien mochten we met z’n alle zwemmen. Het water was niet echt diep maar het was voor het idee. Je voelde als je je benen uitstrekte alleen maar keien dus na 5 minuutjes was ik genoeg afgekoeld en ging ik maar weer de boot in. Toen vroeg de stuur man van het bootje wie er wil varen? Ik dacht direct, ja natuurlijk heel vet dus mocht ik het terug naar het huisje varen. Heerlijk om het gas vol open te draaien en over het water te crossen. S’ avonds eerst even douche of ja douchen?! Zo kun je het niet helemaal noemen. Het was meer ijskoud regenwater met een emmertje over je lichaam heen gooien. Aangezien koud douchen nog steeds niet prettig vind m wat water over mijn hoofd gooien en toen was het wel oké voor mezelf. Rond 20 uur kregen we heerlijk eten die de kok voor ons had gemaakt en daarna gingen we samen kaarten en gezellig wat drinken. Rond 24 uur hing mijn hangmatje weer klaar om in te slapen. Het slaapt wonder boven wonder heerlijk.

14 juni:
Ik werd op tijd wakker gemaakt door de baas rond half 7 om naar de zonsopgang te komen kijken. Er stond thee voor ons klaar en een matrasje. Ik wikkelde me in een dekentje hop naar buiten. De zonsopgang was zo mooi, echt onbeschrijfelijk. Langzaam scheen de zon over heel het meer waar wij gezellig samen buiten een uitgebreid warm ontbijt nuttigde gemaakt door de kok. Rond 9 uur even omkleden bikini aan want we gingen het modderbad in. Eerst moesten we nog een half uurtje de boot in door een heel ondiep gedeelte van het meer. Meerdere malen raakte ons bootje een boomstam en schommelde ons bootje weer goed op en heer. Na de boottocht zagen we dan toch eindelijk het modderbad dat vastzat aan de Atlantische oceaan. Ik wilde het modderbad samen met Marlieke en Michelle al inrennen toen we opeens een slang zagen zitten. Dat beest had ik beter niet kunnen zien, met het idee dat je in een modderpool kunt doorzakken naar beneden. Het leek geen modder maar kleii. Okee dan maar op een andere plaats de modder in want ik had met mezelf afgesproken dat ik op trips alles meedoe wat je kunt doen. Een paar meter verder zagen we overal kleine krabbetje om onze voeten heen rennen maar de gids zei dat ze niets deden dus ik geloofde dit dan ook maar. Met z’n alle het klei-bad , ons hele lichaam skubbe want dat is goed voor je huid en daarna al rollend uit de modder komen ander werd je vastgezogen in de klei. Ik zag eruit, leek wel 10 kg zwaarder. Tegenover het modde bad lag een meertje met schoon water en hier heb ik me toen afgespoeld zo goed als het kon. Daarna weer met z’n alle de boot in, alles opruimen en op naar huis waar een heerlijk warme douche op me stond te wachten.

15 juni --> het is weer maandag. Nooit mijn favoriete dag van de week en dat is nog zacht uitgedrukt. Maandag is een dag dat je na 3 dage vakantie toch weer in de gaten krijgt dat je hier ook nog voor stage komt, dus toch (helaas) weer op tijd op moet staan en je moet inzetten voor stage. Deze week stond ik gewoon weer bij alle zusters in de verzorging. Doorat ik de week ervoor zoveel contact heb gehad met de artsen en co-assistenten wordt ik nu heel vaak gevraagd of ik even een infuus wil plaatsen, bloed wil prikken of snel even naar de arts wil bellen voor wat door te geven. Ontzettend leuk want de artsen en co-assistenten noemen me ook steeds de Nederlandse zuster.

En dan voor je het weet weer woensdag. Ik ging samen met Riet, Twan, zus van Michelle nog een keer samen uiteten bij jiji’s voordat ze weer naar huis toe gingen. Tijdens het eten aan bij de Suriname rivier kwamen Michelle en ik op een idee om s’nachts in een hangmat te gaan slapen. Dikke trui en lange broek aan tegen alle muggen en hop weer in de hangmat waar je als je eenmaal een lekkere houding hebt zo lekker in kunt slapen. Donderdag had ik vrij om samen met Riet,
Twan, Robin en Michelle gezellig nog te ontbijten, even naar het ziekenhuis te gaan voordat ik hun moest uitzwaaien naar het vliegveld en Michelle en ik het rijk weer voor ons alleen hadden. Het afscheid is heel dubbel. Ik was ondertussen al gewend geraakt aan hun om me heen in huisje. Het voelde voor een weekje echt als 2e ouders die even die de afwas deden, even een stofzuiger door het huis heen haalde en zorgde voor een heerlijk ontbijtje. Donderdag avond voor de verandering eens een keer geen Havanna want vrijdag moest ik weer om 05:45 op voor stage.

Zaterdag 20 juni:
We hadden een busje gehuurd naar white beach. Een heerlijk dagje zonnen bij een door mensen aangelegd wit strand aan de Suriname rivier. Michelle had heerlijke broodjes gehaald voor mee te nemen naar white beach en om half 10 zou het busje ongeveer bij ons zijn. Nou niet dus,het was ongeveer half 11 voordat het busje er was. Oh ja naar vorig weekend waar iedereen heel op tijd was werd ons geduld weer heerlijk op de proef gesteld. Maar eenmaal bij white beach aangekomen hadden we een privé stand voor onszelf. We hadden met z’n 6e een hutje gehuurd met ligbedjes. Heerlijk een dagje relaxen, niets doen als alleen in de zon liggen, even zwemmen (en hopen dat je niet gebeten wordt door piranha’s) en lekker wat drinken. Rond half 5 gingen we weer terug naar huis waar ik er toch achter kwam dat ik vuur rood was geworden op mijn rug. Het brand nu nog steeds haha. Na 7,5 week kan ik toch nog steeds niet goed tegen het Surinaamse zonnetje. S’avonds gezellig een BBQ.

Zondag 21 juni:
Echt een dag die ik heel nuttig besteed heb aan stage opdrachten, geskypt met Juul en de hele familie die bij opa en oma waren. Verder nog even liggen zonnen en maar naar bed toe.

Nou dit was weer een verslag van ongeveer 2,5 week. Zoo onwerkelijk hoe snel de tijd gaat. Ik moest op sommige momenten echt nog even goed nadenken wat ik allemaal had gedaan op sommige dagen. Ik hoop dat jullie het verslag weer leuk vonden om te lezen,

Liefs
Maud

  • 23 Juni 2015 - 14:36

    Hilde Heesen:

    Hoi Maud

    Wat weer een leuk verslag van je stagereis in Suriname. Ik ben iedere keer erg benieuwd wat je weer in je nieuwe reisverslag hebt geschreven. Nog 4 1/2 week en dan kom je al weer naar huis.
    Wat vliegt de tijd
    Kus Mam

  • 23 Juni 2015 - 16:04

    Opa En Oma:

    Hoi Maud .
    Wat heb je weer veel meegemaaakt lijkt mij wel een heel mooi land.
    Jammer dat ik het niet kan zien,maar je zal wel heel veel fotoos hebben.
    Fijn om te horen dat de stage zo goed bevalt.
    Nauw meid geniet nog van de laatste weekjes (vakantie ).
    Wij zullen nog aan je denken.

    Kusjes van Opa en Oma.

  • 23 Juni 2015 - 21:23

    Petra:

    Wauw Maud, geweldig wat een ervaring. Geniet d'r nog van de laatste 4,5' weken. Wat zul je lekker bruin zijn als je terug komt. Suc6 Nederlandse zuster

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Maud

Ik ben Maud Heesen. Op 30 april 2015 vlieg ik samen met een vriendin voor 3 maanden naar Suriname. In Suriname ga ik 10 weken stage lopen in het academisch ziekenhuis Paramaribo.

Actief sinds 10 April 2015
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 5277

Voorgaande reizen:

10 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: